2009/01/27

Man Ray

Het is grappig om steeds weer te constateren dat kunst, net als kleding, onderhevig is aan terugkerende modes. In de jaren '80 was het Surrealisme uit de jaren '20 erg populair en werd hiermee volop geflirt in videoclips, mode en interieur. Nu zijn de jaren '80 weer 'in' en voila, terug is ook het Surrealisme in de internationale tentoonstellingsprogrammering. Het Fotomuseum Den Haag volgt deze trend op de voet door een grote overzichtstentoonstelling te wijden aan Man Ray (1890-1976).
Hoewel hij in meerdere media werkte, werd Man Ray vooral bekend als een van de eerste kunstenaar-fotografen. Het grote publiek kent vooral zijn provocerende foto's waarin het vrouwelijk lichaam als een object werd vermomd of vervormd. Hij bewoog zich tussen Surrealisme, DaDa en - nee het is geen vies woord - esoterie in Parijs en New York, waardoor zijn leven en werk vervlochten is met dat van andere grootheden. Zoals voor zovele kunstenaars, geldt dat zijn roerige romances met diverse lieflijke muzen enkele goedkope biografieën hebben geïnspireerd. Maar met zijn vernieuwende multimediale oeuvre was hij de grootvader van vele trends, die in de hedendaagse fotografie, kunst en interieurdesign nog altijd schaamteloos worden gekopieerd. Meteen gaan zien dus.

Tentoonstelling: Zorgeloos, maar niet onverschillig. Man Ray, 24/01 t/m 19/04/2009, Fotomuseum Den Haag.

(Afbeeldingen: Man Ray (1890-1976), Larmes (1932) en Le violon d'Ingres (1924), collectie Man Ray Trust, New York.)

Geen opmerkingen: